OPTA nuanceert standpunt terugbelafspraken

OPTA:
‘Formeel gezien dient in elk telemarketinggesprek het recht van verzet en de mogelijkheid tot inschrijving in het Bel-me-niet-register (BMNR) te worden aangeboden door de partij (adverteerder en/of callcenter) die belt.

Indien echter de consument en de bellende partij afspreken dat het bedrijf of de organisatie op een ander tijdstip terug zal bellen om het telefoongesprek voort te zetten, is het praktisch gezien niet logisch om de consument het recht van verzet en het BMNR in het initiële gesprek aan te bieden.

Het gesprek is immers nog niet afgerond, maar zal op een later tijdstip worden voortgezet.

Voorwaarde is wel dat de bellende partij en de consument een concreet tijdstip voor de terugbelafspraak afspreken en dat de terugbelafspraak ook daadwerkelijk en inhoudelijk een voortzetting is van het initiële gesprek. I

In het voortgezette gesprek dient vervolgens wel altijd het recht van verzet en het BMNR te worden aangeboden.’

bron: P. Jordens, DMCC